TalenQuest - WebQuest

Personas Famosas

Página del Profesor

    • WebQuest titel: Personas Famosas

    • Onderwerp: Een biografie van een spaanstalige beroemdheid maken

    • Schooltype: Voortgezet Onderwijs, ROC, BVE

    • Bestemd voor: Europees taalniveau Spaans A1.1

    • Vakgebied(en): Spaans

    • Uitvoering in tweetallen

    • Tijdinvestering voor leerling(en): 3 lesuren

    • Opbrengst van de WebQuest: Web-pagina

    • Extra materialen die nodig zijn: Web-account

    • WebQuestmaker(s): Henk Sikkers en Judith Richters, aangepast door John Demmers

Deze talenquest is bedoeld voor leerlingen die beginnen op nulniveau Spaans en toewerken naar niveau A1.1 van Common European Framework of Reference.

Ingangseisen voor leerlingen

Leerlingen die deelnemen aan deze talenquest moeten de volgende vaardigheden bezitten:

    • zoeken op Internet

    • kunnen werken met een tekstverwerkingsprogramma

    • evt. kunnen (leren) werken met powerpoint, paint en video (hulpbronnen met verwijzingen naar handleidingen zijn opgenomen onder Bronnen).

    • computervaardigheden zoals omgaan met de grammatica- en spellingscontrole

    • computervaardigheden zoals knippen, plakken en illustraties van het net halen

Samenwerkend leren

De opdracht is zo gestructureerd dat leerlingen in tweetallen moeten werken, waarbij elke leerling individueel verantwoordelijk is voor zijn bedrage aan het uiteindelijke groepsresultaat. Regelmatig wordt de nadruk op een taakverdeling gelegd waarbij aspecten van samenwerkend leren aan de orde komen. Voor meer informatie over Samenwerkend leren: zie bijv. Ebbens e.a., 1997, Samenwerkend leren. Praktijkboek. Voor een uitgebreide bespreking waarin werkvormen besproken worden klikt u hier.

Extra verwerkingsactiviteiten

U kunt de taak uit deze talenquest rijker maken door extra taken te laten uitvoeren:

    • zelfevaluatie en het beoordelen van medeleerlingen

    • feedback geven aan de makers en naar uzelf via e-mail

Het is zeer aan te raden dat leerlingen hun leerervaringen beschrijven en opnemen in hun Taalportfolio.

Doelen en Eindtermen

Na het uitvoeren van de opdrachten van deze Talenquest hebben de leerlingen:

    • ervaring opgedaan met extensief lezen, informatie verwerven met behulp van informatie- en communicatietechnologie

    • (hyper) teksten, gegevens, beeld en geluid in (multimediale) bestanden, gegevensbanken en informatiesystemen met behulp van een computernetwerk geraadpleegd

    • gebruik gemaakt van geautomatiseerde zoeksystemen

    • gebruik gemaakt van een tekstverwerkingsprogramma

    • relevante informatie uit het aangeboden materiaal geselecteerd

    • de kennis van land en volk uitgebreid

    • kennis gemaakt met specifiek vocabulaire

Voor specifieke kenmerken van het niveau A1, klik hier.

Voor de eindtermen van het niveau A1.1, klik hier.

Leerzaamheid

Wat maakt deze talenquest tot een leerzame activiteit?

    • Er is sprake van van materiaal op een taalniveau dat hoger is dan het huidige niveau van de leerlingen.

    • De input is levensecht, actueel en functioneel en gevarieerd.

    • Het is een open taak met meerdere goede oplossingen mits aan de randvoorwaarden voldaan wordt.

    • Leerlingen kunnen zelf een rolverdeling bepalen afhankelijk van talenten en interesse.

    • De leerlingen worden uitgedaagd zelf extra bronnen te zoeken voor gebruik.

    • Het resultaat van de taken is levensecht.

    • De taak is aantrekkelijk mede omdat leerlingen zelf een bepaalde mate van keuzevrijheid hebben.

    • Er zijn handelingsrestricties ingebouwd in de vorm van randvoorwaarden waar de uitvoering van de taak/eindproduct aan moet voldoen.

    • De taak krijgt een extra dimensie indien er een aansluiting kan plaatsvinden bij een volgend taalniveau.